Ik val flauw als ik een spuit krijg, hoe komt dat?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb ook best schrik voor dat ik de spuit krijg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Flauwvallen komt door een ontregelde bloeddruk. De zwaartekracht kan er namelijk voor zorgen dat het bloed naar je buik en je benen zakt. Hierdoor pompt het hart het bloed minder makkelijk rond en zodoende daalt de bloeddruk. In reactie op de verlaagde bloeddruk hoort het hart sneller te gaan kloppen en horen de bloedvaten in de buik en de benen zich te vernauwen. De bloeddruk zou hierdoor weer moeten gaan stijgen.

Bij iemand die flauwvalt heeft het lichaam niet snel genoeg gereageerd op de daling van de bloeddruk. De bloedvaten vernauwen zich niet en het hart gaat juist langzamer kloppen. Als gevolg hiervan komt er onvoldoende bloed (zuurstof) bij de hersenen en raak je tijdelijk buiten bewustzijn. Doordat je valt komen je hart en hersenen op een lijn te liggen en zodoende hoeft het hart minder hard te pompen. Zodra het zuurstofniveau in de hersenen weer op pijl is, kom je weer bij bewustzijn.

Flauwvallen is dus een veiligheidsmechanisme van je lichaam.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt als je weer een prik gaat krijgen doorgeven dat je flauw valt en dat je graag wil liggen of zitten. Dan hoef je niet bang te zijn dat je tegen de grond gaat. , want dat hebben ze liever dan dat ze je van de grond moeten plukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ben je bang voor die prik?
Dan kan het psychisch zijn.

Zorg dat je voldoende gegeten hebt en probeer te ontspannen.

Lees ook dit eens:

http://www.goeievraag.nl/vraag/bijna-flauwvallen-voorkomen-bloedprikken.30354
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je valt flauw door de vasovagale reactie.

Die reactie kan door meerdere dingen uitgelokt worden, maar sterke emotie is er eentje van. Vooral emoties als angst en afschuw kunnen deze reactie veroorzaken.

Op het moment dat je met zo'n emotie zit, stimuleert je brein de vagus-zenuw. Deze vertraagt de hartslag en doet de bloedvaatjes in de huid samentrekken. Je wordt ijl in je hoofd, krijgt klamme koude handen en je begint te zweten. Als het wat langer aanhoudt, pompt je hart het bloed niet snel genoeg naar je hoofd en val je flauw.

Als je weet dat je zo reageert, kan je alvast gaan zitten of liggen, zodat het bloed beter naar je hersens kan vloeien. Ook proberen begrijpen dat je met die bepaalde emoties zit en daar wat aan doen, helpt uiteraard.

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook komen door de ademhaling. Door de schrik de adem inhouden. Als het daardoor komt is het goed op te lossen. Van te voren nagaan hoe snel je ademt. Bijvoorbeeld 3 tellen inademen, 3 tellen uitademen. Vlak voor het krijgen van de spuit, dat tempo bewust gaan aanhouden.
En kijk maar de andere kant op als de naald eraan komt.